Admin

Tuesday, October 6, 2009

Tahajjudku bukan tontonan...


Assalamualaikum wbt, Salam Syawal penuh makna di pagi nan indah ini.

Hanya Allah tahu apa yang ada dalam hati setiap hambaNya. Setiap malam, terutama di sepertiga malam terakhir, pastilah Dia tercari-cari siapakah antara hambaNya yang bertungkus lumus melawan nafsu, untuk bangun menghambakan diri sehamba-hambanya, dihadapanNya? Pastilah mereka itu adalah mereka yang bersungguh-sungguh ingin berkhalwat dengan tuhannya. Dalam dari mereka hanya ingin bertemu denganNya. Namun, entah siapa tahu akan apa yang terbuku didalam hati setiap manusia.

Persoalannya, adakah ini perlu dipertontonkan? Sia-sia... Engkau hanya akan mendapat ujian dengan pujian menghujan bila ramai yang tahu engkau bertahajjud rupanya. Itulah sebabnya aku mengatakan tahajjudku bukan tontonan, bukan pemberitahuan, bukan juga penyebaran. Tahajjudku hanya untuk tontonanNya, untuk pemberitahuanku padaNya, dariku untukNya. Soalan siapa yang bertahajjud malam tadi, bukanlah dijawab dengan ya atau angkat tangan atau sebagainya yang mengertikan kau melakukannya, tetapi jawapannya tidak, kerna tahajjud bukan dilihat dari jawapannya YA, tetapi dari tingkah laku yang terjaga, wajah yang bersinar, pertuturannya yang lancar dan seumpama dengannya.

Aku kira untuk bertahajjud itu adalah kesudian masing-masing, jika inginkan, dambakan pertemuan denganNya, mulalah kamu bertahajjud, kerna hanya Dia pasti tahu apa yang terbaik untukmu.

'mimpi tahajjud bukanlah disiang hari, bukan juga dimalam hari, tetapi disepertiga terakhir dihujung malam itu'

wallahualam

wslm

No comments:

Post a Comment