Wajarkah UPSR, PMR Dimansuhkan?

by - August 08, 2010

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.



Pembuka bicara pada hari ini, terlebih dahulu kalam ini ingin mengucapkan “SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH” kepada rakan-rakan seperjuangan di seluruh negara dan semua pelajar terutama pelajar-pelajar SK Tanjung Manis setelah hampir tiga minggu bercuti. Mungkin musim cuti pada kali ini memberi seribu makna kebaikan dalam hidup anda. Alhamdulillah.

Kalam ini tidak berbicara dengan panjang lebar pada petang ini. Cuma ingin berkongsi pendapat dengan semua pihak sama ada anda seorang guru, pelajar, pensyarah, ibu bapa, kakitangan awam dan sebagainya berhubung keratan akhbar yang saya petik dari Berita Harian Online sebentar tadi.

Keratan akhbar tersebut bertajuk : “UPSR, PMR Mungkin Dimansuhkan :Muhyidin”

MUAR: Kementerian Pelajaran membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di masa hadapan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata beliau melihat ada kewajaran untuk berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini lebih berorientasikan kepada peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya.

“Pihak kami sedang fikirkan sama ada akan kekalkan atau perlu hanya satu sahaja peperiksaan awam, seperti di peringkat SPM sahaja,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Pagoh di Kompleks Seri Pekembar, Pagoh hari ini.

Mengulas lanjut, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata peperiksaan UPSR dan PMR mungkin akan diteruskan tetapi sebagai penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah sahaja dan bukannya sebagai peperiksaan awam.

“Pihak kementerian tidak akan gopoh dalam membuat keputusan dan sentiasa mengalu-alukan pandangan daripada semua pihak mengenainya,” katanya.

Muhyiddin berkata, secara peribadi beliau berpendapat hanya perlu ada satu peperiksaan awam sahaja bagi menilai pencapaian pelajar iaitu di peringkat akhir persekolahan atau sebelum memasuki institusi pengajian tinggi kerana di dalam soal kerjaya pun hanya SPM sahaja yang digunakan.

Namun, katanya, UPSR dan PMR diperlukan untuk membuat penempatan pelajar ke sekolah berasrama penuh atau sekolah aliran tertentu.

Beliau berkata, dengan hanya satu sahaja peperiksaan awam, guru dan pelajar boleh menumpukan usaha ke arah menggilap kreativiti, sifat interaktif dan aktiviti ko-kurikulum lain, serta sukan.

Kepada satu soalan, Muhyiddin berkata keadaan di mana jumlah pelajar perempuan cemerlang di dalam pelajaran meningkat bukan hanya berlaku di Malaysia sahaja tetapi di seluruh dunia.

“Kira-kira 70 hingga 80 peratus pelajar yang memasuki universiti adalah perempuan dan trend ini berlaku bukan hanya di Malaysia tetapi di seluruh dunia,” katanya. – BERNAMA

Maka timbul persoalan di sini iaitu “adakah wajar Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan?.”

Pada pandangan saya, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) perlu dimansuhkan kerana ia didapati tidak fokus kepada pencapaian murid-murid dalam semua mata pelajaran. Sebaliknya UPSR adalah menjadi medium persaingan murid-murid untuk memasuki sekolah berasrama penuh dengan hanya menumpukan lima mata pelajaran penting sahaja.

Sepatutnya murid-murid haruslah menumpukan kepada semua mata pelajaran termasuklah mata pelajaran pendidikan Islam. Tetapi UPSR hanya memberi tumpuan kepada mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa English, Matematik dan Sains sahaja.

Seperti sedia maklum, kebanyakkan murid-murid sangat lemah dalam mata pelajaran pendidikan Islam terutamanya murid-murid di sekitar pedalaman Sabah dan Sarawak. Jika kita lihat kepada matlamat falsafah pendidikan kebangsaan, adakah untuk menwujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani akan tercapai? Fikir-fikirkanlah..

Dengan demikian, cadangan supaya Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimakansuhkan adalah satu cadangan yang baik dan boleh dipertimbangkan. Namun ada baik dan buruknya. Oleh itu, pihak kementerian haruslah membuat kajian dengan teliti sebelum sesuatu keputusan itu dibuat agar tidak merugikan mana-mana pihak.

Menurut pendapat Tuan Valentine Deli dalam forum engkabang.net, beliau berkata, “jika UPSR dan PMR dimansuhkan, peperiksaan serupa boleh dilakukan diperingkat sekolah dengan menggunakan kertas soalan yang disediakan oleh LPM bagi menentukan hala tuju dan siapa yang berkelayakan memasuki SBP (sekolah berasrama penuh). Buat tapisan bagi yang berprestasi tinggi.”

Bagaimana pula dengan pandangan / komentar anda?

Wallahu a’lam.

petikan dari blog:
© Abu Musaddad
Tanjung Manis, Sarawak.
Ahad 05.10 pm
20 Jun 2010 / 07 Rajab 1431
http://ibnismail.wordpress.com/


You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!