Admin

Monday, May 30, 2011

cinta ini belum pasti ke mati....

Kadang-kadang teringin rasanya menyelami semula jiwa remaja...
Zaman remaja dulu memang sudah berlalu dan tidak ingin kurasakan lagi...
hari ini anak-anakku pula merasa bahangnya jiwa remaja menyala, membara...
berkobar mendabik dada mengatakan aku cinta pada dia...

terkadang aku ingin benar memahami mereka ketika ini,
apa mereka sudah lupa pada pesan orang tua?
belajar dulu biar cepat pandai,
kendian hari jadilah imam warak bertaqwa memperisterikan gadis idaman hati.

makin aku ingin kejar rasa mereka,
makin aku tidak mengerti,
ataupun mungkin aku sudah tidak dapat mengerti lagi?
atau jua mungkin aku yang masih tidak mampu mengerti...

kasihan mereka ini,
masih setahun jagung,
masih belum menemukan kemuncak hati,
masih jua terkapai mencari erti cinta sejati.

kalau dapat aku katakan,
ingin aku canangkan satu ruangan,
kepada kalian anak-anakku aku tunjukkan,
mengapa aku menghalang kalian...

janganlah kalian salah mengerti,
tegasku ini sangat bererti,
meminta kalian menjadi begini,
kelak tak nyesal dikendian hari...

khas cikgu tujukan kepada anak-anak didikku yang mabuk cinta kepayang layang-layang melayang...

wslm!

Nak bercouple, couplelah, tapi...

Assalamualaikum semua pembaca blog... terima kasih kerna sudi meluangkan masa lagi bersama saya dalam ruangan teratak buruk saya ini... Kali ini, saya mencungkil lagi budaya yang tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat khususnya remaja hari ini iaitu budaya 'couple' yang tak pernah berkesudahan... mai sini cikgu nak ajar kalian macam mana yang dikatakan ber'couple' dalam islam... boleh ke tidak???

Untuk lebih jelas baca keratan artikel ini sehingga tamat...

Nikah Khitbah – Couple cara islam


Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yang diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat. Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan “coupling” (dulu disebut berdua-duaan atau merendek) antara lelaki dan wanita.


Ada yang memberi alasan untuk ber’couple’ dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum “cuba-cuba” atau “trial and error”. Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. Ada yang berkata, “Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!”


Isunya: Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, couplelah, tapi kena dengan cara yang halal, iaitu bernikah!.


Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!”, “Saya masih belajar!”, “Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja, “Kamu wajib berkhitbah!”.


Khitbah


Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber’coupling’ berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.


Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?).


Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda, duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.


Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja. Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa tidak akan bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kerosakan moral telah menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh media massa mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.


Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.


Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali ‘nikah gantung’ ini dengan panggilan baru iaitu ‘nikah khitbah’, walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, facebook, dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7/7/1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber’couple’) kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung – sebab tidak duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah doakan!!


Artikel oleh: Ustaz Hashim Al-Maranji

terima kasih kerna membacanya sehingga tamat, semuga bermanfaat!
wslm

Monday, May 9, 2011

hati dan cikgu...

Assalamualaikum wbt...


Dunia di teluk kumbar...


Teluk Kumbar, satu tempat yang tidak asing bagi setiap guru di sini yang wajib berjuang bermati-matian demi menegakkan ilmu. Satu tempat yang mulanya saya tidak percaya keadaan itu terjadi, tetapi setelah hampir 5 bulan berada di sini menyulam ilmu bersama mereka, saya makin mengerti dengan kata-kata orang tentang sekitar tempat ini.


Jahil..sungguh jahil masyarakatnya...
Jahil dengan ilmu, apalagi amal... Allahu Robbi... seorang guru Kemahiran hidup bukan datang kesekolah untuk mengajar semata-mata, tetapi melemparkan bait-bait ilmu untuk dijamah si hati yang kontang. Pun begitu saya kurang mengerti dengan keadaan mereka sebenar-benarnya. Apa mahunya mereka? Ke sekolah untuk main, ke sekolah untuk jumpa teman, ke sekolah untuk berpacaran, ke sekolah untuk suka-suka? atau untuk apa?


Saya masih berfikir tentang mereka, setiap hari... bagaimana untuk melakukan supaya mereka mahu belajar? guru di sini tidak perlu susah payah memikirkan pelajaran atau isi ilmu yang hebat-hebat, guru di sini hanya perlu buat sesuatu hal supaya mereka mahu belajar kerana hal itu sudah memadai...


persoalannya, cukupkah? puaskah?


nampaknya, semua guru hari ini, perlu berdepan dengan jutaan pelajar yang sangat lemah aqidahnya. tegar kelakuan jahilnya...


teringat zaman belajar dulu... cikgu kata, buka buku, semua pelajar akan patuh arahan buka buku,
beza benar dengan keadaan hari ini, yang apabila disuruh buka buku, jawapannya, buku tak bawak... betapa hancur luluhnya hati seorang guru yang benar-benar berkobar jiwanya untuk mengajar hari ini...


Doa guru mustajab selepas doa ibu bapa... tapi berapa ramai yang percaya itu? berapa ramai juga yang durhaka kepada ibu dan ayah?


'relex la cikgu... mak ayah saya tak cakap apa pun, cikgu lebih-lebih pula kenapa?' 


relex guru-guru hari ini sudah mati, sekarang masanya untuk berlari wahai para guru... anak didik kita sangat perlukan bimbingan kita, mereka sungguh kasihan... jangan kita hanya pentingkan diri... saya yakin satu saat, pelajar itu akan faham mengapa guru bertindak sedemikian untuknya...


tinta ini akan berbuah lagi selepas ini dan lagi dan lagi...


Ya Allah selamatkanlah anak-anak didikku...
jangan biarkan mereka hanyut...


wslm