Luruskan rambut, ok ke tak?

by - September 01, 2011

Salam syawal wa fil barakallah...

Satu tinta telah menarik tinta ini menari lagi... artikal yang dibaca oleh si mata, tertancap pada satu keluhan. Di mana Islam dalam diri kita? Mengapa Islam kita sentiasa berubah-ubah? Fleksibel yang macam mana yang kita cari? Artikal seorang ustaz dan seorang sahabat menggamit diri ini untuk meneruskan penulisan yang kian terhenti.

Alhamdulillah, masih dipedulikan Allah dengan ujian-ujiannya yang tidak pernah terhenti untuk kita.

Satu pecahan dari cabang-cabang hukum yang semakin diranapkan oleh manusia yang berselindung disebalik hijab yang menangkup dan lebai yang kelihatan sempurna. Apakah hukumnya meluruskan rambut baik bagi lelaki mahupun perempuan?

Baiklah, kembali kepada fitrah manusia yang sentiasa inginkan kecantikan... tidak dinafikan ramai yang inginkan sedemikian. Sama ada dengan tujuan yang baik mahupun semata-mata untuk kecantikan rupa.

ini beberapa persoalan dan jawapan yang saya kutip dari blog teman yang saya kira bagus.

Soalan 1:
Saya memakai tudung dan ingin meluruskan rambut dengan niat untuk suami. Saya rasa musykil, sekiranya saya meluruskan rambut (teknik rebonding), adakah chemical yang digunakan akan menyaluti rambut sehingga menyebabkan tidak sah mandi hadas, kerana air tidak sampai pada rambut?
Jawapan:
Tidak salah untuk kecantikan bagi suami, tetapi mesti memastikan bahawa bahan kimia itu tidak menghalang air, jika ia bertindak menghalang air dari rambut, maka tidak sah mandi hadas.
Cadangan:
Pastikan bahan-bahan yang digunakan halal dan suci serta tidak menghalang air dari terkena rambut bagi memastikan sah solat dan mandi hadas.

Soalan 2:
Saya nak taula. apa hukum teknik rebonding (meluruskan rambut)? saya bakal berkahwin dan bakal suami suka jika rambut saya lurus (sedangkan saya tidak). bolehkah saya melakukannya atas tujuan menggembirakan hati suami (kelak selepas berkahwin)? harap dapat diberikan penjelasan.

Jawapan:
Teknik rebonding bukanlah satu rawatan ia sekadar untuk mencantikkan rambut sahaja, sekiranya dibuat untuk suami adalah dibenarkan dan tidak dibenarkan untuk selain daripada itu.
 
Harus membuat rambut dengan menggunakan kaedah rebonding dan sebagainya dengan syarat tidak dengan tujuan bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk kepada orang lain tentang kecantikannya. Pastikan bahan-bahan tersebut tidak mengandungi najis.

Soalan 3:

Bolehkan saya meluruskan rambut dengan tujuan untuk kelihatan cantik didepan suami dan anak-anak tetapi saya akan mengenakan tudung apabila keluar rumah?

Jawapan:

Islam tidak pernah melarang wanita berhias untuk suaminya. Paling penting, hiasan itu hendaklah sesuatu yang tidak menyanggahi syariat Islam. Contohnya, seorang wanita bertindik di hidung atau mata, mewarnakan rambut dengan sesuatu yang tidak diharuskan, memakai rambut palsu dan sebagainya. Ia tetap ditegah dan diharamkan dalam Islam.

Oleh itu, mengenai masalah meluruskan rambut, ulama berbeza pendapat sama ada dibolehkan atau sebaliknya. Yang terbaik, tinggalkan perkara yang tidak dapat disepakatkan oleh ulama. Apa yang dibimbangi, ia termasuk perkara merubah kejadian asal yang dilarang dalam Islam.

Terlalu banyak hadith-hadith sahih yang membahaskan tentang perbuatan wanita akhir zaman yang mengubah ciptaan asal seperti mewarna rambut dengan warna hitam, memakai rambut palsu, mencabut kening dan sebagainya. Semua ini tidak lain hanyalah semata-mata menyembunyikan apa yang zahir dan mempamerkan kecantikan.

Oleh itu, kekalkan kejelitaan rambut kamu yang dianugerahkan oleh ALLAH SWT tanpa meluruskannya. Perhiasan paling baik ialah ketaqwaan kepada ALLAH SWT dalam segala keadaan agar tidak terjerumus ke arah kemurkaan-NYA sama ada disedari ataupun tidak.


Mungkin dalam sedikit ilmu ini terselit beribu jawapan kepada pelbagai persoalan kita berkenaan ini.

wallahu'alam wasalam




You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!