Search This Blog

Sunday, October 24, 2010

9 MIMPI NABI SAW

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda: "Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan........"

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, maka ia telah diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab, tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat,setiap kali dia mendatangi satu telaga dihalang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan,setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil memimpinnya ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita disekelilingnya,sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-menderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukannya,maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT
lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW, "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"

"Beriman,Berilmu,Beramal"

sumber : NURUL SHAFAWANI BINTI HAMZAH. PENDIDIKAN ISLAM,SEM-3, UPSI

syukran,
wallahualam
wasalam

Saturday, October 23, 2010

Rozaliya Dijumpai di Bukit Bintang, KL. Reka Cerita & Lari kerana Tak Mahu Kahwin














Kepada semua remaja, jangan tiru perangai si gadis ini. Menyusahkan ibu bapa....Kalau tak setuju atau tidak bersedia untuk kahwin lagi, beritahu perkara sebenarnya. Orang tua pastinya memahami...

Saya petik:

[HM] KUANTAN: “Jika dia (Rozaliya) setuju, perkahwinan mereka akan dibatalkan,” kata Mat Lazim Mat Ismail, 52, bapa kepada Rozaliya, 20, bakal pengantin yang dilaporkan hilang pada 13 Oktober lalu ketika membeli persiapan perkahwinan bersama tunangnya di Pasar Besar Kuantan, di sini.
Menurut Mat Lazim, punca anak perempuannya melarikan diri dipercayai kerana tidak mahu meneruskan perkahwinan dengan tunangnya, Mohd Helmi Mohd Noor, 24, selepas hubungan mereka berdepan masalah kira-kira setahun lalu.

“Anak saya memaklumkan mereka sudah tidak sehaluan dan Mohd Helmi dikatakan mulai berubah sikap.

“Dia memberitahu tunangnya itu bertukar menjadi panas baran, suka mengongkong dan susah diajak ke mana-mana selepas mereka mengikat pertunangan, berbeza ketika mereka masih berkawan dulu,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini, malam tadi.
Terdahulu, Rozaliya ditemui kira-kira jam 12.30 tengah hari, semalam di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, selepas dikatakan dua hari bekerja di sebuah kedai serbaneka 24 jam di kawasan berkenaan.

Difahamkan, penyelia kedai berkenaan memaklumkan perkara itu kepada polis selepas wajah dan berita kehilangan gadis terbabit terpampang dalam akhbar sebelum dia dibawa anggota polis ke IPD Kuantan malam tadi untuk diserahkan kepada keluarganya.

Ketika sidang media di IPD Kuantan, Rozaliya turut hadir, tetapi enggan memberikan sebarang ulasan, sebaliknya lebih banyak tunduk dan menutup mukanya.

Akhbar sebelum ini melaporkan Rozaliya, 20, seorang jurujual di kedai menjual telefon milik bapa saudaranya di Bandar Cheneh Baru, Kemaman, Terengganu dilaporkan hilang sejak 13 Oktober lalu.

Sebelum kejadian itu, dia dikatakan keluar dari rumah keluarganya di Bandar Cheneh Baru dengan berpakaian blaus hitam dan seluar denim gelap bersama tunangnya, kira-kira jam 11 pagi untuk membeli persiapan perkahwinan mereka yang dijadualkan pada 12 November depan.

Selepas membeli-belah di sebuah kedai peralatan pengantin berhampiran Pasar Kuantan di sini, tunang wanita itu bergegas pulang ke pejabatnya di Bandar Cheneh Baru kerana perlu menyelesaikan urusan penting dan berjanji menemui Rozaliya, kira-kira jam 3 petang hari sama.

Bagaimanapun, Mohd Helmi gagal menemui Rozaliya di tempat dijanjikan dan terus mencarinya hingga jam 6 petang sebelum menghubungi keluarga wanita itu.

Kelmarin, akhbar melaporkan ibu Rozaliya, Sabariah Mansor, 42, sebagai berkata dia mengesyaki ada yang tidak kena dalam perhubungan anaknya dan Mohd Helmi.

Wanita itu mendakwa, Rozaliya pernah berhasrat memutuskan pertunangannya.

Semalam, akhbar melaporkan Mohd Helmi tampil di IPD Kuantan untuk menafikan andaian dia terbabit dalam kehilangan tunangnya itu.

Bapa Mohd Helmi, Mohd Noor Juah, 53, turut menafikan anaknya membawa lari dan menyembunyikan Rozaliya.

Sementara itu, Ketua Polis daerah, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff berharap kedua-dua pihak mencari penyelesaian terbaik menyelesaikan masalah itu.

“Siasatan mendapati kejadian ini bebas unsur jenayah dan lebih kepada masalah peribadi atau keluarga,” katanya sambil memaklumkan polis turut mengambil keterangan Rozaliya selepas ini bagi melengkapkan siasatan berhubung kehilangannya.

Sementara itu, Mohd Helmi ketika ditemui selepas sidang media sama berkata, sebelum ini, dia begitu menyayangi Rozaliya, namun selepas kejadian itu, hatinya sudah tawar.

“Saya maafkan perbuatannya dan biarlah takdir menentukan nasib kami,” katanya


sumber: http://kafesantai.blogspot.com/

wslm

Tuesday, October 19, 2010

Salam konvokesyen...

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, akhirnya tamat juga kita semua dalam bidang pendidikan ini. InsyaAllah semuanya bakal menjadi guru-guru Islam yang gemilang dunia dan akhirat.

Rasanya masih belum terlambat bagi saya untuk mengucapkan selamat konvokesyen kepada semua sahabat wa sahabiah yang sentiasa dalam rahmat dan kaseh sayang Allah.

Subhanallah, banyak perkara yang berlaku sepanjang 4 tahun saya bersama kalian. Buat sahabat-sahabat sekelas, terutama yang dekat nurazira dan nafsiah, Kalian telah memberi ruang dan peluang kepada saya. Ketika saya sesat di kawasan UPSI... kalian adalah orang pertama yang menjadi penunjuk jalan. Mungkin semua ni kelakar bagi anda tapi semua ini adalah tanda betapa pentingnya nilai persahabatan dan kasih seorang teman.

Kepada sahabat-sahabat seperjuangan lain di kampus antaranya ahli kelab : sakinah, umira, izyan, tak lupa juga buat naqibah yang selama ini memberi tunjuk ajar, menjawab persoalan-persoalan yang saya utarakan, iaitu hafizawati dan ayuniza. Syukran Ja. Semua yang kalian berikan akan sentiasa saya ingat dan amalkan insyaAllah.

Dalam keseronokan dan kepuasan kita menjalani konvokesyen ini, janganlah pula kita lupa bahawa ada insan yang tidak sempat untuk menerima segulung ijazah. Mereka telah lebih awal dipanggil Ilahi. Sahabat satu jurusan matematik dengan saya, pernah juga sekelas sebelum ini, beliau telah dijemput Allah apabila terlibat dalam kemalangan bersama seorang lagi sahabat awal tahun ini. Almarhum Fadhiri dan Almarhum faizol. Mereka ini adalah orang kuat surau KUO. Kepergian mereka bukan setakat teman-teman yang merasai kesedihan, tetapi juga dirasai oleh seluruh warga UPSI yang pernah mengenali mereka. Semuga Allah menempatkan mereka ditempat yang mulia, InsyaAllah. Alfatihah!

buat adik-adik RPA saya yang mana masih ingat akan diri ini, saya doakan semuga kalian berjaya dalam bidang kalian. kepada yang dah naik jadi naqibah tu, tahniah saya ucapkan. semuga istiqamah dalam setiap tingkah laku yang baik. dah nak exam final ini, semuga berjaya harungi dengan tabah!

dengan itu, sampai bertemu lagi.

wslm

Monday, October 18, 2010

Permaidani Usang


Di atas tikar ini,
Kaki suci bersimpuh,
Tangan bersih menadah,
Mata indah merenung,
Memohon satu hasrat.

Di atas tikar ini,
Sekujur jasad berbaring,
Merehat dari kepenatan,
Tikar ini bukan rumah,
Tikar ini permadani usang,
Singgah sana si pemiliknya.

Permaidani usang ini,
Diseret, diusung ke mana perginya,
Ke tepi longkang,
Ke lorong sempit,
Ke mana sahaja,
Tiada dapat dicari ganti,
Permaidani sesetia ini.

Saturday, October 16, 2010

MENYINTAI DEMI DICINTAI


Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum wbt.

Sesiapa yang mendengar kalimah cinta pasti berbunga mekar hatinya. Siapa yang tidak ingin mencintai orang yang dicintainya? Tidak ada saya kira. Namun merujuk kepada kitab Apa Ertinya Saya Menganut Islam karangan Fathi Yakan yang sangat glamor ini, saya begitu tersentuh pada bahagian pertama bab dalam buku ini. Bab 1 : Saya mestilah muslim di sudut ‘Aqidah, iaitu elemen ke 15; Saya Wajib Menyintai Allah dengan sebenar-benar cinta. Cinta yang menjadikan hati saya sentiasa berasa rindu dan terikat denganNya. Subhanallah!

Mungkin jika kita menyintai manusia, kita akan mengharapkan cinta itu dibalas tetapi belum tentu terbalas. Namun, jika menyintai Allah, adakah hal yang sama berlaku? Tidak sama sekali, Allah pasti membalas cinta kita kepadaNya itu malah lebih besar cintaNya buat kita dan selamanya kita tidak pernah dikecewakan sampai saat bertemu denganNya. Allahu Akbar…..

Allah telah pun menjanjikan kepada kita iaitu,
‘Barang siapa yang ada padanya tiga syarat ini, ia dapat merasai kemanisan iman:

i.                    Jika ia menyintai Allah dan RasulNya mengatasi kasihnya kepada yang lain
ii.                 Jika ia menyintai seseorang, tidaklah ia cintai melainkan kerana Allah
iii.               Jika ia benci untuk kembali ke dalam kekufuran sebagaimana ia benci untuk memasuki api neraka.’

Sayidina Abu Bakar r.a. berkata:
‘Barangsiapa merasakan lazatnya cinta yang suci murni
kepada Allah, tentu perkara itu lebih menarik perhatiannya
berbanding mencari dan mencintai keduniaan.

Tertarik saya pada satu kisah dalam sebuah kitab yang pernah saya baca dan saya mendapatkan kitab itu semula, kitab Solat Malam Menggamit Kedamaian karangan Syeikh Amru Khalid dan Syeikh Sulaiman Bin Nasih Al-Ulwan, diterjemahkan oleh Syeikh Abu Muhammad Tolha Al-Khairi terbitan Al-Bayan.

Kisah bab 13 halaman 55-57: Ditaip semula.

HAKIKAT CINTA DAN RINDU BAGI ORANG SEDANG BERCINTA.

Pada satu ketika di bulan Ramadhan, pengalaman aneh saya kebetulan bersolat Tarawih bersebelahan seorang pemuda. Ketika imam mengucapkan takbiratul ihram “Allahu Akbar”, tiba-tiba saya mendengar suara rintihan dan tangisan dari pemuda itu.
Saya menjadi terkejut kerana imam itu belum lagi mengucapkan apa-apa. Setelah selesai solat, saya berkata kepada pemuda itu, ‘Wahai saudaraku, kamu jangan marah kepadaku. Khabarkan kepadaku apa yang menyebabkan kamu menangis dan meratap sedih, sedangkan imam sebelum itu, belum lagi mengucapkan satu huruf pun dari al-Qur’an?’

Kemudian dia menjawab yang mengejutkan saya daripada kelalaian selama ini, katanya, ‘Ketika lidahku berkata “Allahu Akbar”, hatiku diselubungi oleh ketakutan, jika apa yang diucapkan lidahku berbeza dengan apa yang ada dalam hatiku.’

Ya memang benar! Sebahagian di antara kita merasakan seolah-olah ucapan ‘Allahu Akbar’ itu sebagai ucapan untuk lidah sahaja tanpa dirasakan oleh hati dan untuk keseluruhan diri kita.

Oleh itu, wahai saudaraku! Marilah kita menyintai Allah sebagaimana cintanya pemuda itu kepada Allah. Pemuda itu menjadikan Allah sebagai tempat ia menumpahkan rasa rindu, cinta dan kasih sayang. Betapa cintanya ia kepada Allah sehingga disebut sahaja nama ‘Allah’, gementar rasa hatinya. Sepertimana kita, apabila disebut nama kekasih kita, lalu berdebar-debar jantung kita, kerana rindu…!

Firman Allah bermaksud;

‘Sesungguhnya orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah, gementerlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.’
(Surah al-Anfal 8:2)

Dalam ayat ini, Allah menggambarkan hati orang yang benar-benar beriman kepada Allah. Rasa gementar itu tidak akan terjadi kecuali hatinya diselubungi oleh cinta kepada Allah.

Wahai manusia yang hidup di dunia yang fana’ ini, jika anda ingin merasai kelazatan ketika menghadap Allah s.w.t. maka anda hendaklah mengamalkan melakukan solat malam. Kerana solat malam akan melembutkan hati dan akan menerangkan cahaya hati sehingga merasakan kebesaran Allah.

Orang dapat merasakan kebesaran Allah sahaja yang hatinya jadi gementar bila disebut nama Allah, tanda ia telah dapat merasai kemanisan beriman (cinta) kepada Allah.

Seperti mana hadis dari Anas r.a. bahawa Rasulullah saw bersabda:

‘Sesiapa yang memiliki tiga sifat ini, nescaya ia dapat merasai kemanisan iman. Mencintai Allah dan Rasul melebihi yang lain, Menyintai sesama manusia kerana Allah dan enggan kembali kepada jalan kejahatan (kekufuran) sebagaimana ia enggan dimasukkan ke dalam api neraka.’
                                                (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam sebuah hadis qudsi Nabi saw. bersabda bahawa Allah berfirman yang maksudnya:

‘Pandangan (kepada bukan mahram) sebagai panahan beracun dari iblis, barangsiapa yang mengelaknya kerana takut kepada Aku (Allah), maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dapat merasakan kemanisan dalam hatinya.’
                                      (Riwayat al-Baihaqi dan al-Hakim)

Demikianlah jalan-jalan untuk merasai kemanisan iman di dalam hati. Iaitu mengelakkan segala pancaindera daripada terlibat dengan maksiat. Jika terjebak juga, hendaklah segera membersihkan kotoran noda dosa itu dengan bertaubat dan beristighfar kepadaNya dengan penuh rasa takut. Lakukanlah solat Taubat Nasuha!
-Tamat-

Subhanallah, begitu hebat pemuda dalam kisah ini. Semuga mengambil pelajaran berharga dari kisah ini. InsyaAllah, istiqamah!

Semuga usaha kita mencintai Allah ini mendapat ganjaran besar disisi Allah, dan pastinya dicintaiNya, Allahu rabbi!

‘Belajar mencintaiNya demi dicintaiNya’

Wallahu’alam,
Wasalam wbt.

p/s: menaip menghilangkan stress, antara satu senaman ringan yang bagus! Cubalah!

Wednesday, October 6, 2010

MASBUQ DALAM SEMBAHYANG JEMAAH.

'Sesiapa berjalan untuk berjamaah sembahyang fardu, maka samalah seperti berjalan untuk menunaikan fardu haji. Dan sesiapa yang berjalan untuk menunaikan sembahyang sunat samalah seperti berjalan untuk mengerjakan Umrah Sunat.’


(Diriwayatkanoleh Al-Tabrani)






Sembahyang Jemaah ialah sembahyang beramai-ramai iaitu sekurang-kurangnya dua orang; seorang imam dan seorang makmum. Subhanallah, pahala sembahyang jemaah seperti dalam hadis Nabi saw yang bermaksud:






‘Sembahyang Jemaah itu lebih baik daripada sembahyang bersendirian sebanyak 27 darjat (kelebihan)’






Begitu banyak sekali darjat yang Allah kirimkan melalui sembahyang berjemaah. Namun, masih ramai lagi antara kita yang beralasan untuk solat jemaah. Mereka beranggapan sekiranya mereka tidak bermula takbiratul ihram pertama dengan imam bermakna tidak dapatlah mereka bersembahyang jemaah bersama imam. Ada juga yang tidak tahu macam mana nak masuk dalam sembahyang jemaah yang sudah bermula lebih dari satu atau dua rakaat.






Terdapat beberapa istilah dalam sembahyang jemaah yang kadang-kadang kita tak tahu dan tak faham. Meh sini nak terangkan sikit. Mudah-mudahan dengan penerangan yang ringkas ini mampu untuk memahamkan kita semua, InsyaAllah.






Antara istilah yang kita biasa dengar adalah makmum masbuq.






Masbuq membawa maksud orang yang sembahyang di belakang imam yang tidak ada kesempatan untuk menyempurnakan bacaan fatihahnya.






Muafiq pula membawa maksud orang yang sembahyang di belakang imam yang sempat membaca surah al-Fatihah dari awal hingga akhirnya.






Mufaraqah pula ialah niat berpisah daripada imam sembahyangnya.






Bagaimana nak laksanakan sembahyang jemaah bagi yang masbuq? Jom ikut cara-cara ini.






- Andainya didapati imam sedang berdiri di dalam bacaannya, orang yang masbuq berasa khuatir kalau-kalau ia tidak sempat menyempurnakan bacaan fatihahnya maka bolehlah tinggalkan bacaan doa iftitahnya. Ertinya sempat selepas takbiratul ihram terus sahaja membaca fatihah. Jika imam rukuk waktu ia belum selesai fatihah, terus sahaja turut rukuk, bersama-sama. Sabda Nabi saw yang bermaksud :






‘Sesiapa mendapat satu rakaat sembahyang besama imam sesungguhnya ia telah mendapat pahala berjamaah’






- Andainya kita dapati imam sedang sujud atau sedang membaca tasyahhud (tahiyat) hendaklah kita mengangkat takbiratul ihram dan terus turut sujud atau duduk membaca tasyahhud bersama-sama imam dan mengikut segala perbuatannya pada waktu itu. Akan tetapi ia tidak boleh dihitung sebagai mendapat rakaat; ia hanya mendapat pahala berjamaah sahaja. Bila imam memberi salam, janganlah kita mengikutnya, tetapi kita hendaklah bangun menyempurnakan rakaat sembahyang kita hingga selesai.






Alhamdulillah, moga-moga catatan ringkas ini mampu membantu kita dalam usaha ke arah kebaikan dan kesejahteraan kehidupan dunia akhirat.






p/s : Sapa tak mau jadi jutawan akhirat sila angkat kaki dari blog ini…






Sumber : kitab Hidup Ibadah karangan Dr Ustaz Hj Fadzil Hj Ahmad edisi 2009






Wallahu’alam!


Wasalam wbt.

Sunday, October 3, 2010

JATUH UNTUK BANGUN


Sebagai manusia yang mengaku bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah, maka kita wajib beriman dengan sebenar-benarnya. Bagaimana mungkin kita menuturkan sesuatu keinginan tetapi tidak dilaksanakan keinginan itu? Bayangkanlah betapa ramai daripada kita yang mungkin hanya berani melahirkan kata tetapi tidak mampu untuk dikota. Masih boleh dipertimbangkanlah jika kita mempunyai keuzuran dan sebagainya. Pastinya kita tahu bahawa Allah tidak pernah membebankan kita dengan apa yang tidak mampu kita tanggung.

Adalah menjadi lumrah dunia jatuh bangun kembali. Malah ada yang jatuh, jatuh, jatuh dan penghujung hidupnya dia bangun terus berdiri. Ada juga yang sebaliknya. Bagaimana perngakhiran hidup kita, kita sendiri juga tidak pernah tahu. Adakah jika kita seorang yang beriman, selamanya akan beriman? Subhanallah, berimanlah dan istiqamahlah! Dan, adakah pula sekiranya kita seorang yang jahil agama, bermakna selamanya kita akan tenggelam dalam kejahilan? Nauzubillah, belajarlah untuk mencintai, InsyaAllah kita pasti dicintaiNya. Kejahilan kita itu pasti akan tenggelam dalam lautan ilmu yang kita dapat dan amal yang kita perbuat.

Tentunya Allah tidak akan pernah membiarkan kita mengatakan bahawa kita telah beriman sedangkan masih belum teruji iman itu. Dalam bentuk yang bagaimana ujian dan cubaan itu, hanya Allah yang berhak menentukannya. Jika diujiNya dengan kebaikan, kejayaan, pujian dan sebagainya, adakah kita akan bersyukur atau merasakan diri sudah hebat? Dan sekiranya diuji dengan kesakitan, kedhoifan, penghinaan, penfitnahan dan sebagainya, adakah pula kita akan bersabar atau hanya menyalahkan taqdir dari Allah semata-mata? Allahurabbi, pokoknya disini apakah kita benar-benar bersedia dengan setiap ujian dariNya?

Kadangkala Allah sengaja membuat kita jatuh ke dalam lubuk yang paling dalam. Allah biarkan kita berkubang dalam lubuk itu sepuas dan semahu kita. Allah benamkan kita semakin dalam dan semakin terkebawah. Sengaja Allah membiarkannya tanpa sebarang pertolongan. Apakah kita akan mengatakan bahawa Allah sudah membiarkan kita jatuh? Allah tidak mempedulikan kita hambaNya? Tidak sama sekali… Percayalah bahawa Allah sedang menguji kita. Sabar atau marah? Renungkanlah!

Adakalanya pula Allah menjadikan kita seorang yang hebat. Kiri kanan kita penuh dengan pujian, kekayaan, pangkat, perjuangan kita hebat dalam Islam bagi mata zahir manusia. Allah berikan segala kebaikan dan nikmat kesihatan untuk kita mempertahankan Islam. Allah berikan jua apa yang kita hajatkan. Apakah kita akan mengatakan bahawa akulah yang paling hebat, berjuang bermatian demi Islam. Aku seorang yang dikasihi Allah, ke mana sahabat-sahabatku? Adakah mereka telah tersungkur di medan dek kerana permasalahan yang sedikit? Akulah wira dan serikandi Islam yang mampu meneguhkan Islam abad ini. Aku hebat!

Nauzubillah, janganlah menjadi insan yang takabbur setelah dikurniakan Allah kehebatan. Tetapi bersyukurlah dengan nikmatNya itu. Sahabat-sahabat hilang bukan menyepi, tetapi mungkin perjuangannya lebih sunyi. Mungkin mereka sedang merasa keperitan saat kejatuhannya. Ketahuilah kita bahawa kita dan mereka kedua-duanya sedang diuji. Itulah rahsia Allah menguji hambaNya dengan ujian yang berbeza pada setiapnya. Sehingga ada pujangga mengatakan hidup umpama roda, adakala mungkin iman kita di atas dan adakalanya iman itu jatuh ke bawah.

Allah uji kamu Allah juga menguji saya. Allah jatuhkan kita mungkin ke tahap yang paling hina bagi pandangan mata zahir manusia, untuk Allah melihat dengan pandangan paling tinggi. Setiap kesabaran kita akan dibalas dengan darjat ketinggian. Maka bersabarlah dalam setiap cobaan kesusahan dan bersyukurlah atas ujian kesenangan.

‘Sesungguhnya orang yang mulia di antara kamu di sisi Allah ialah mereka yang benar-benar bertaqwa’

Bersedia difikiran, bahawa jatuh itu untuk bangun!

Wallahu’alam
Wasalam wbt.