Search This Blog

Friday, August 23, 2013

Betapa Beruntungnya Kami...



Ya Hanana... Ya Allah betapa beruntungnya kami....

Solawat dan salam hanya untuk junjungan besar nabi Muhammad saw

Bersyukurlah kita menjadi ummat nabi Muhammad saw yang menjadi golongan pertama yang diperhitung amalan di padang mahsyar....

Allahu akbar!

Ketika kita sedang bergumbira ingatlahhhhh......

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah wa syukurillah...
Ternyata Allah masih memberi ruang dan peluang untuk bernafas menghirup udara di buminya ini... Terdetik di hati sekiranya saat ini bukan milikku lagi, dia mana aku? Mampukah aku mengharungi alam barzakh, dengan amalan yang belum cukup dan terlalu sedikit ini... Banyak dan besar dosaku dan amanah yang belum terlaksana juga terpikul... Ya Allah.....


Ketika kita sedang bergembira, ramai insan lain sedang berduka... tapi pernahkah kita sedar? Fikir? Saat ini kita merasakan ketenangan untuk hari kita, merasa hidup berkeluarga, rasa aman... boleh keluar ke sana ke mari tanpa ada sekatan... Lain pula keadaannya di tempat yang sedang hebat bergolak dan peperangan serta kematian yang berlaku hampir tidak masuk akal... pernah tak kita fikir?


Hari ini kita ke sekolah dengan senang lenang, hati tenang, hingga buku pun tak perlu bawak, dan hanya tinggalkan sahaja di sekolah... Tapi pernah tak fikir cam mana erti sebuah buku untuk blajar bagi mereka yang kurang bernasib baik? 

Pergolakan di Mesir semakin menggila... Saya cuma ingin menyatakan supaya anak-anak didik saya lebih menghargai ilmu yang mereka punya hari ni... Bagaimana susahnya anak-anak mesir untuk mendapatkan segugus ilmu... Kalau hari ni, anak-anak didik saya tidak datang ke sekolah asbab demam... pening kepala... sakit perut sikit jer... bayangkan anak-anak mesir yang tak datang sekolah asbab shahid.... Allahu Akbar...

'kita orang baik cikgu, tak kan Allah kejam nak timpakan bala....' enak percakapan si budak ini... habis tu macam mana dengan gerakan Ikhwan Muslimin, yang sebenarnya memperjuangkan Islam tetapi dikatakan teroris? Sedangkan hanya brsenjatakan kayu besball... batu2 kecil... tidakkah kita rasa mereka itu dizalimi? sedangkan baik? so Tuhan tu kejamlah??? Belajarlah brfikir... 

ada fakta yang saya cedok dari page lain tentang siapa itu ikhwan muslimin antaranya:


Apa/Siapa itu Ikhwanul Muslimin? 

Ikhwanul Muslimin merupakan suatu pergerakan dakwah yang telah diasaskan oleh Hassan al-Banna pada tahun 1928, sebagai tindakan langsung daripada kejatuhan khilafah Uthmaniyyah pada tahun 1924. Sejarah pergerakan ini sangat panjang dan berwarna-warni; cukuplah saya merumuskan sejarah Mesir moden terlalu banyak dipengaruhi oleh pergerakan ini.


Perbalahan yang berlaku antara pihak tentera dan Ikhwanul Muslimin sememangnya diketahui umum. Ahli-ahli IM telah ditangkap, dihumban ke dalam penjara dan diseksa dalam jumlah yang pukal pada zaman Jamal Abdul Nassir, sehingga dianggarkan jutaan ahli IM ditangkap di seluruh Mesir. Ramai daripada mereka dibebaskan pada zaman Anwar Sadat, kemudian ditangkap dan sekali lagi dihumban ke dalam penjara ketika era Hosni Mubarak. Antara tokoh-tokoh besar IM yang mati di tangan pihak pemerintah diktator termasuklah Sayyid Qutb, Abdul Qadir Audah dan Syaikh al-Faraghli. 


Semenjak itu, IM diharamkan daripada bergiat aktif, apatah lagi dalam arena politik kerana pihak pemerintah melihat mereka sebagai ancaman besar. Namun ahli-ahli IM terus bergiat aktif dalam masyarakat dengan berselindung di sebalik nama persatuan atau badan yang lain.


Kepopularan dan pengaruh IM dalam kalangan masyarakat amat ketara apabila akhirnya mereka dibenarkan bertanding dalam pilihanraya Mesir usai kejatuhan Mubarak, mereka menang mudah di kebanyakan tempat terutamanya di kawasan luar bandar. Selain itu, kebangkitan rakyat menentang penggulingan Presiden Mursi yang melibatkan jutaan rakyat Mesir juga menggambarkan sokongan padu rakyat terhadap pergerakan yang hampir mencecah usia 100 tahun itu. 


Sehingga kini, IM memainkan peranan yang penting dan aktif dalam mencorakkan sosia- politik dan -ekonomi rakyat Mesir.

----------

Sebelum berbicara harulah berfikir... dan belajar menghargai... dan saling menghormati. boleh bayangkan kalau kita sedang di mesir skarang ini? mungkin dah shahid....

~titipkan doa untuk saudara kita di sana, agar mereka lebih kuat dan tenang hadapi ujian Allah dan diberi keamanan sewajarnya untuk mereka~

Allahu Akbar... Amin

wallahu 'alam

wassalamu