Search This Blog

Tuesday, November 20, 2012

Kisah Imam Ramli

Assalamualaikum wbt....

Alhamdulillah ada kesempatan lagi untuk tulis hari ini. Nak cerita sikit drama sendiri pagi tadi.... Sepatutnya saya kena berkursus PBS mate tingkatan 2 di ILP Nibong Tebal. Beberapa hari sebelum itu, saya minta tolong suami untuk bawak saya ke tempat kursus sebab yelah kan, lepas ni kena pergi sendiri... suami kerja... Alhamdulillah, saya pun ok la, dah faham jalan... jadi dengan bersemangatnya bertolaklah ke Institut Latihan Perindustrian Nibong Tebal selepas subuh tadi. Nak dijadikan ceritanya, tempat kursus telah bertukar ke IPG Pulau Pinang. Jadi sempat la drama kejap kat ILP tu... kesiankan... nasib baik la ada insan yang baik hati tegur saya mengatakan saya ni dah salah tempat. Rupanya kat ILP itu pun ada kursus juga... tapi kursus pengetua-pengetua sekolah... huahuahua (kantoi salah tempat)

owh yeke? patut la semua kereta mewah-mewah kereta saya jer yang kerdil kat situ... heheh

memang dialog drama la hari ni...

pastu drama dalam kereta plak hahaha hujannnnnn...

opssss, cukup-cukup... bukanlah benda ni saya nak tulis, cerita atas tu selingan saje ok!

Saya nak tanya, sapa pernah baca buku Nota Hati Seorang Lelaki karangan ustaz Pahrol Mohd Juoi? antara kisah yang best dalamnya ialah dialog di pusara ayahanda.

Sedih kisah Imam Ramli. Bukan nak cerita sedih tu sangat.... Yang nak cerita kat sini adalah cam mana budak Ramli ni jadi Imam bekerjaya sebagai jurutera tapi dalam masa yang sama adalah Hafiz Quran. Memang hebat. Kisah Imam Ramli ni diceritakan pula oleh seorang ayah kepada anaknya. Apa lagi kagum gila la si anak ni...

kata ayahnya : kalaulah kamu tahu sejarah hidup beliau, kamu akan lebih kagum....

Kisah Imam Ramli yang mempunyai seorang ayah yang buruk perangainya. Bagaimana Imam Ramli dari budak kampung yang serba kekurangan menjadi orang hebat sekali gus mengangkat nama ayahnya yang selalu dijaja kejahatannya meskipun sudah tiada di dunia ini lagi.

Jelas.... iman itu tidak diwarisi... seorang ayah yang jahat tidak bererti mempunyai anak yang jahat juga. begitulah juga sebaliknya... pokok pangkalnya terletak pada keupayaan dan usaha si anak untuk memajukan dirinya sendiri demi masa depan keluarga dan hidupnya.

kisah ini sepertinya pernah berlaku depan mata saya...

Saya pun nak jadi anak yang baik untuk ayah dan ibu saya.... Semuga kita semua ambil iktibar dari kisah Imam Ramli... mungkin cara penyampaian saya kurang menarik... jadi mungkin anda boleh membaca kisahnya sendiri dalam buku yang saya sebutkan tadi...

p/s : Doakan untuk keselamatan umat Islam Palestin dan semua yang teraniaya.... Ya Allah....rebahkan Israel 

sekian

Sunday, November 18, 2012

ada apa dengan tudung labuh?

Assalamualaikum wbt...

suka saya bertanya khabar kalian... kepada yang masih sudi singgah ke teratak saya yang hampir nak reban ni kan? InsyaAllah, sedang cuba dibaiki dari teratak kayu kepada teratak konkrit heehe

tajuk kali ini ada apa dengan tudung labuh? Yalah, ada apa dengan tudung labuh? ada apa ni????

ramai orang kata, yang bertudung tak semestinya baik pon dari yang tak bertudung, ada juga yang kata yang pakai tudung labuh bukan baik sangat, yang pakai tudung singkat tu mungkin ada yang lebih baik dari mereka-mereka yang bertudung labuh tu... hehe, ermmm.... saya cuba nak tolong ni mana-mana insan yang mungkin dalam kotak memori dia hanya tahu apa yang depa nampak sahaja dan tak cuba nak tahu apa yang tersirat di sebalik tudung labuh itu sendiri....

'buat apa nak pakai tudung labuh-labuh ni? alah, pakai yang singkat kan senang, senang nak wat kerje... pakai tudung juga kan?'

ni kelompok pemikiran mereka-mereka yang masih tak dibukakan hati untuk menerima orang yang bertudung labuh, jauh sekali la nak didakwahkan .... 

masyaAllah tabarakallah....

memang susah nak mula tau, tapi lama-lama ok... best.... rasa tenang jer bila keluar rumah pakai dengan sopan... tak takut dengan mata-mata yang memandang sebab kita dah cukup menutup... cuma kalau benda tak diingini tetap terjadi, itu mungkin dalam batas keizinan Allah jua... kita hanya mampu berusaha menjadi maruah diri....


jom la cuba-cuba memakainya....

nak tau kelebihan lain? tengok bawah ni:


selamat mencuba dan semuga berhasil juga istiqamah hendaknya

wallahualam bisowwab

wslm

~selamatkan palestina~

Assalamualaikum wbt....

Palestina yang semakin terhimput kerana serangan antara negara yang lebih 64 tahun menjadi pelarian dibumi sendiri... Ya Allah selamatkan insan-insan di bumi Palestina.... Berita terkini setakat semalam mendapati 69 shahid dan 660 terluka.... Allahu Akbar!
 

~69 Tewas dan 660 Terluka Dalam Serangan Israel di Gaza~
[ 18/11/2012 - 11:04 ]



 

 Gaza - PIP: Pada hari kelima, agresi Israel di Jalur Gaza menyebabkan puluhan syuhada dan ratusan terluka di antara warga sipil Palestina termasuk anak-anak, perempuan, dan orang tua.
Sejak Rabu, 69 warga Palestina telah tewas dalam serangan udara Israel, tembakan tank dan angkatan laut Israel telah menghabisi nyawa 20 anak-anak dan 8 perempuan dan 9 lansia.

Departemen Kesehatan Palestina menegaskan, delapan syuhada gugur pada hari pertama, kemudian pada hari ke dua 10 syuhada kembali gugur. Pada hari ketiga 12 syuhada gugur dan pada hari keempat 15 syuhada gugur tewas diterjang rudal Israel.

Sementara itu,  660 warga lainya terluka, termasuk 113 anak, 53 di antaranya berusia kurang dari 5 tahun, dan 224 wanita dan 50 lansia. Pada Sebuah serangan udara Israel yang menghantam kendaraan di Jabaliya di Gaza utara, sore Ahad kemarin telah membunuh Suheil Hammad (45 tahun) dan anaknya Muaimin (15 tahun). Mereka sedang mengendari mobil tanki air untuk menjualnya ke kepada penduduk

Seorang reporter harian Ma'an mengatakan, Empat wanita dan empat anak-anak termasuk di antara 10 tewas dalam sebuah rudal Israel yang meratakan rumah keluarga al-Dalo di lingkungan Sheikh Radwan di Kota Gaza.

Serangan udara Israel menewaskan dua orang pada serangan udara terpisah di lingkungan Shejaiyya Kota Gaza, menewaskan Saadiyya al-Theib (24 tahun) dan Sami al-Faqir, petugas medis SAID.Muhammad Abu Naqira meninggal setelah jet Israel membom rumahnya di lingkungan Shaboura Rafah di Gaza selatan, kata seorang saksi.

Di bagian utara Gaza, petugas medis menemukan jenazah 52-tahun-wanita tua, diidentifikasi sebagai Nawal Abed al-Ali, di puing-puing bangunan akibat serangan udara Zionis pada sebuah kantor polisi di lingkungan al-Tufah.

Paramedis mengatakan, Ahmad Nahhal (27 tahun) dan Tasneem Nahhal (9 tahun)  meninggal dan delapan lainnya mengalami luka-luka dalam serangan di Kamp pengungsi Shati, di pantai Kota Gaza.

Saksi mata mengatakan pemboman udara Israel di Gaza terus berlanjut sejak semalam
. Sementara, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengatakan Israel siap memperluas serangannya ke Gaza, "Kami menuntut harga yang mahal dari Hamas dan organisasi teroris, katanya.  Angkatan perang Israel siap melakukan ekspansi secara signifikan katanya pada pertemuan kabinet terbatasnya kemarin Ahad, tanpa memberikan rincian lebih lanjut. (asy)

Demikian beritanya... ayuh sama-sama membaca doa ini:

A026
Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: "Apakah maksud Allah membuat perbandingan dengan ini?" (Jawabnya): Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan sebab perbandingan itu, dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik; 


A027
(Iaitu) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya, dan memutuskan perkara yang disuruh Allah supaya diperhubungkan, dan mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi. Mereka itu ialah orang-orang yang rugi.

(surah Al Baqarah ayat 26 - 27)

wallahualam bisowwab

wslm

Saturday, November 17, 2012

Keindahan menutup aurat

Assalamualaikum wbt....

update : # berada di smk Segambut Jaya, Kuala Lumpur.

Alhamdulillah masih lagi bernyawa. Bukan apa, baru ada masa nak update this blog. Yelahkan sekarang cuti sekolah, walaupun cuti tapi kerja banyak sebenarnya. apa tah lagi dengan sistem pendidikan baru ni, Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Biar nampak susah tapi kami para guru ni akur dan cuba yang terbaik lah untuk pelajar insyaAllah.

melalut plak dari topik asal... heheh

Begini... hari-hari, mata naik jenuh melihat keadaan manusia yang makin kedekut. opsss jangan salah faham ok, maksud saya kedekut untuk labuhkan pakaian. Bukan susah pun nak labuhkan skit pakaian tu, baju ke seluar ke kain ke atau tudung perlulah dilabuhkan. Kejap lagi ada yang kata pula,

" nak labuh sampai meleret ke cikgu? Sampai boleh sapu tahi ayam?"

huhuhu tak da lah sampai macam tu sekali, itu dah ikut ajaran agama lain namanya...berpadalah...

saya sekarang setiap dengan i-Nur. Dunia bidang 60 anda gitu... kalau dulu orang cakap tudung labuh tu tak up to date la apa la, hah, i-nur ada jawapan kepada apa yang anda cari. Bergaya tapi dalam masa yang sama menutup aurat... insyaAllah.

tak percaya? meh kita tengok sket:

Kalau pelajar sekolah nak cari tudung yang terbaik di sini...






untuk bakal pengantin, auratmu perlu dijaga, jom tengok sini



untuk menggayakannya dalam pelbagai keadaan, semuanya nampak sopan....



ada banyak lagi sebenarnya....

semuga maal hijrah kali ini memberi satu perubahan dan usaha baru untuk diri kita... insyaAllah

p/s : Saya sedang mencari pasaran untuk tudung ini... sekiranya ada permintaan saya cuba tunaikan....harga sangat berpatutan... boleh PM saya di alamat FB saya Munirah Takiyudin

sedang berjinak dengan perniagaan insyaAllah!

Friday, September 7, 2012

sekilas dari hati...

Assalamualaikum wbt...

Jumaat yang indah untuk dinikmati, tapi bila duduk kat rumah flat ni hilanglah semua kenyamanan itu... ahhhh....

Jam 3 petang bergegas ke sekolah, menyelesaikan amanah yang dipertanggungjawabkan saban minggu. Mengajar... memang best, yang tak bestnya bila pelajar tak faham apa yang diajar kerana mereka tidak fokus langsung. Masalah kerap timbul bila wujudnya keadaan yang kurang aman.

trend baru pelajar hari ni, tidak mahu bawak buku teks atau buku teks tinggal bawah meja kemudian hilang! Ayat paling best dari mereka, 'depa amik buku saya, pastu koyakkan.. hilangkan...' Suatu yang tak masuk akal sebenarnya... why not awak jaga buku awak tu elok-elok, dont blame others....

Kadang2 tertanya sendiri juga, macam mana nak selesaikan masalah ini? Sedangkan buku teks itu diberikan free sahaja oleh pihak sekolah. Timbul persoalan baru, pelajar sekolah hari ni tak nak belajar ke? tak nak berjaya ke? mahu jadi pengemis satu masa nanti? Hati ini walaupun dalam kemarahan amat, tapi tetap bimbang dan risaukan mereka... apa yang akan jadi 10 tahun lagi kepada mereka? 

Persoalan-persoalan yang tidak terjawab ketika ini.... Sayu hati bila percakapan guru hari ini sudah tidak dihiraukan lagi.... maruah guru seolah-olah tiada lagi disekolah... ' cikgu sapa nak ajar-ajar kami? mak ayah kami pun tak da suruh kami buat cam tu...' ternyata guru ibarat robot yang hanya disetkan arahan...

MENGAJAR.... MENGAJAR... MENGAJAR SAHAJALAH MATA PELAJARAN KAMU TU....

or mungkin satu masa nanti peranan guru disekolah sudah tiada.... sekadar mengajar tetapi tidak boleh mendidik sebab ibu bapa sudah mendidik ke jalan yang lain...

ibarat melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Seorang guru tetap guru sampai kapan jua... seorang guru harus bertahan dengan karenah remaja masa kini... 

Ya Allah, kurniakan ketabahan dalam hati semua pendidik dalam menghadapi anak didik masing-masing....



selagi nafas masih bersisa, untuk tinggalkan kerja guru, tidak sama sekali...

Wslm

Monday, July 16, 2012

Khas untuk yang masih tercari-cari, siapa si dia?


Assalamualaikum semua!
terlebih dahulu saya ingin mengucapkan salam bulan Sya'aban untuk pembaca entry kali ini... rasanya bukanlah terlalu awal untuk saya mengucapkan juga selamat berpuasa kurang lebih seminggu sahaja lagi kita akan melewatinya. Namun dikesempatan yang masih bersisa kali ini, saya ingin bicara mengenai hal hati dan cinta. saya selitkan nota dari I luv islam untuk tatapan hati dan perasaan kita demi cintaNya, Allah SWT... ok ayuh!
p/s : jika tidak berminat membacanya, tidak mengapa... sekurang2nya perhatikan sejenak apa yang ingin disampaikan ini...
*****************************************************************

Hati dan perasaan cinta merupakan satu fitrah insaniah tidak kira sesiapapun. Manusia perlukan cinta dan memerlukan kasih sayang. Perasaan untuk mencintai kepada lawan jantina memang tidak dinafikan, ia merupakan sesuatu yang perlu bagi setiap manusia.
Tapi, mengapa kita terlalu sibuk memikirkannya?
Adakala setiap masa dan waktu kita fikirkannya,
Sampai satu tahap, jika sentiasa memikirkan hal ini, kita pasti akan terjebak dalam "couple".Bukankah couple itu sebuah jalan yang penuh dengan liku-liku yang salah?
Jika anda masih belum mampu, jangan sekali bermain dengan perasaan. Ia tidak akan membawa kemana-mana. Perjalanan masih terbentang jauh.
Jodoh?
Bukankah Jodoh itu telah ditetapkan oleh-Nya?
Anda punyai misi untuk islam. Mengapa mudah goyah kepada perasaan dan cinta. Ramai yang mengatakan "aku mahu berkahwin, bernikah" tetapi dimanakah persediaan kita? untuk menjadi isteri kepada seorang suami atau suami kepada seorang isteri?
Ia bukanlah sebuah perkara yang mudah. Adakah ia hanya sebuah keseronokan? Untuk merealisasikan mimpi indah? Tidak. Ia satu tanggungjawab yang akan ditanya oleh Allah SWT suatu ketika nanti. Adakah kita telah melaksanakan tugas sebagai khalifah dengan sebaik-baiknya
Mari Menjadi Hamba kepada pencipta
 Menjadi sebaik-baik hamba memerlukan pengorbanan bukan hanya pada kata-kata. Jika kita imbas kembali bagaimana sahabat-sahabat rasulullah yang sentiasa memperbaharui dan meningkatkan Iman mereka. Keyakinan mereka adalah di tahap yang tinggi. Mereka melihat syurga di hadapan mereka. Amal yang mereka lakukan adalah semaksimum yang mungkin.
Bukan seperti kita? Mengimpikan syurga tetapi kita hanya bermimpi tanpa mempertingkatkan amal. Sedarlah! Hidup ini satu perjuangan. Jadi, berusahalah Untuk Menyihatkan IMAN!
Jangan terlalu fikirkan cinta
Cinta dan perasaan satu keperluan. Tetapi kita mesti pandai menguruskannya. Bercintalah tetapi melalui jalan-jalan yang Islam telah tunjukkan. Buat persediaan, dan lakukan ta'aruf  dan seterusnya. Islam itu dipenuhi cinta dan kasih sayang, tapi banyak cinta dan kasih sayang yang menyimpang dari islam kerana kita tidak menghayati Islam sepenuhnya.
Jom sama-sama kita mencari cinta dan RedhaNya.
Lihatlah cinta yang sebenar ini!
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya ALLAH TA'ALA berfirman pada Hari Kiamat kelak; mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-KU? Hari ini KU-naungi mereka, di mana tidak ada naungan yang lain selain naungan-KU."

fikirkanlah masa depan kita, untuk kehidupan alam sana....
sumber  : i luv islam

Sunday, April 22, 2012

Taubatku

Dalam hujan renyai,
Aku duduk bersimpuh,
Menghadap rumah Yang Maha Satu,
Jauh dari terlalai,
Tunasku kembali tumbuh,
Dan aku berlari membawa hatiku.


Dalam hujan masih renyai,
Ada rasa jiwa bertuhan,
Mengukir hati demi bersyukur,
Tidak terlafaz kalimah itu,
Hanya Engkau jualah yang tahu,
Kerna Kau ringankan segala beban.

Hidup kini menanti mati,
Hilang sudah kenangan semalam,
Dia semakin hampir,
Melambai padaku memanggil-manggilku,
Ada kesakitan yang menyucuk,
Apakah nafas sudah dihujung tanduk?

Ya Allahu Rabbi,
Inginku hentikan semuanya,
Segala dosaku jangan Kau biarkan,
Melainkan Kau beri keampunan,
Kerna kini aku sedang menanti mati,

Ya Allah,
Meskipun aku tahu,
Curahan air mata kini,
Tidak bisa membersihkan dosaku,
Namun cukuplah sekadar,
Ianya menjadi saksi kunciku,
Bahwa aku sememang benar-benar,
Sudah bertaubat…

5.38 petang, sabtu, 4/12/2010

Mengapa gelisah?

Assalamualaikum wbt.


satu kegelisahan dalam hati yang jarang terungkap...


kenapa kita gelisah?


1. Nak exam?
2. Tak cukup duit?
3. Masalah dalaman?
4. Masalah kerja?
5. Masalah keluarga?


Kita jarang-jarang sekali bertanya mengapa kita gelisah, apa yang kita tahu cuma merasakan gelisah itu...


Just make a fantastic decision....


cuba tanya diri kita kembali....


cukupkah aku?


1. Solatku?
2. Akhlakku?
3. Imanku?
4. Aqidahku?


Kerjalah seolah2 kita akan hidup lebih lama lagi, tetapi beribadahlah seolah2 kita akan mati esok hari, sesungguhnya mengingati mati itu ada pahalanya...


ia.... kematian yang makin hampir.... cukupkah bekal kita?


-bukan senang nak senang dan bukan susah untuk susah-


tepuk dada tanya diri -muhasabahlah diri kita


'Bekerjalah untuk duniamuseolah-olah kamu akanhidup untuk selamalamanyadan bekerjalahuntuk akhiratmu seolaholahkamu akan mati padaesok harinya.'

- ibn Umar


wslm

Wednesday, February 22, 2012

teknik mudah belajar sifir 7, 8 da 9


bijak belajar sifir 7



bijak belajar sifir 8


bijak belajar sifir 9

mendongak sejenak ke langit...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah wabihamdillah... masih bersisa rupanya jemari dan idea untuk menulis lagi. Makin hari makin tersesak dengan kerja-kerja pasarku... kelihatannya remeh, namun inilah sahamku untuk alam sana.

menjengah dan singgah sekejap diblog ini adalah satu petandan bagus. mungkin menulis bangun kembali. meskipun ada saat-saatnya yang membuatkan diri ini kaku untuk menulis lagi. tapi semangat itu tidak pernah pada dalam jiwa ini.

ingin aku ikut resmi padi, makin berisi makin tunduk. ermm.. mungkin bila jalan terlalu tunduk pun membuatkan aku terlanggar sesuatu yang lain. maka itu aku cuba mendongak sejenak ke langit nan membiru. wahhhh... sungguh tenang dan memberi keceriaan dalam sanubari.

hari-hari terasa begitu cepat berlalu... tinggalkan suatu saat manis yang tak pernah terulang.

tugasan harian yang padat buat aku lupa pada akan hadiahku pada diri yang selama ini tidak pernah aku abaikan. owh kasihan pada diriku yang tidak pernah dihargai. sesekali memberi hadiah untuk diri adalah perkara terindah yang membuatkan diri kita terasa dihargai walaupun kita yang berikannya.

-belajar memberi hadiah pada diri-

wslm

Saturday, January 28, 2012

Aku ingin ke RAUDHAH...

Assalamualaikum wbt.

Beberapa hari lepas, sempat baca blog mama june, nama terakhir dalam link saya... satu paparan kisah benar yang sangat menghiris rasa. sebagai seorang wanita saya juga memahami perasaannya ketika ini. Saya berharap agar mama june bersabar dan mengharungi ujian hidupnya dengan lebih bermakna dan mendekatkan diri hanya kepadaNya. Allah juga yang tahu tahap kekuatan hambaNya dalam menghadapi ujian dariNya. sesungguhnya seperti firman Allah dalam Surah Al-Baqarah; ayat 286: 

"Allah tidak membebankan hambaNya dengan bebanan yang tidak mampu di pikul oleh hambaNya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakan, dan juga menanggung dosa kejahatan apa yang diusahakannya."

Sudah tentunya mama june yang mampu menanggung hal ini, bukannya kita... InsyaAllah mama june.

Tadi, beberapa jam yang lalu, saya sempat menelek satu laman blog... blog nisa' penang. Blog yang padat dengan informasi terkini. Mata saya tertancap pada senarai deretan jawatan kosong diruangan kiri tepi blog tersebut. Lalu jari telunjuk saya menggerakkan anak panah di skrin laptop saya untuk klik.

Maka keluarlah satu blog yang saya target sebelumnya.


Satu nama yang tidak asing dalam arena remaja hari ini. Satu tempat yang sangat istimewa namun tak semua yang ingin kesana. Satu taman hiasan yang kecil tetapi menenangkan. Meskipun, jasad masih belum hinggap kesana, tetapi terasa satu kedamaian menggamit untuk menyusur ke sana satu masa kelak, insyaAllah. Ingat memberi bakti tapi masih belum terbangun. RAUDHAH (Rumah Upayadaya dan Harapan ar-Rahman). Rumah yang membantu remaja kita hari ini yang semakin hari semakin menjadi-jadi.

Saya copy satu perenggan tentang pengenalan RAUDHAH di sini.

Rumah Upayadaya dan Harapan ar-Rahman (RAUDHAH) adalah sebuah rumah transit yang mensasarkan kepada kumpulan remaja dan wanita bermasalah yang diselenggara olehPersatuan Ulama’ Malaysia cawangan Pulau Pinang (PUMPP) dan Sekretariat Dakwah Pulau Pinang. Terletak di sebuah tanah amal di Seberang Perai, Pulau Pinang, RAUDHAH diharap dapat menjadi rumah singgah (transit) kepada pelbagai lapisan masyarakat Muslim yang berhasrat mengubah nasib hidup mereka dan menjadikan Islam sebagai panduan dan jalan hidup baru. RAUDHAH yang mempunyai maksud taman cuba membawa konsep ketenangan dengan menekankan ilmu dan kerohanian sebagai faktor makhraj (مخرج) yakni jalan keluar atau jalan perubahan. Pelatih akan mengikuti program ‘uzlah (عزلة) dan tazkiyah(تزكية) yakni penyucian dan pendidikan selama 6-9 bulan di pusat ini.
Saya kira bukan mudah untuk kita mendapat kekuatan istimewa seperti insan-insan peneraju RAUDHAH. Tahniah saya ucapkan kepada warga RAUDHAH.


p/s : Raudhah memerlukan sukarelawan yang mampu meluangkan masa membanting tenaga dalam usaha meneruskan perjuangan anak-anak didik RAUDHAH.


wslm 
 'sesungguhnya aku ingin ke RAUDHAH, siapa yang bisa membawaku?'

Sunday, January 1, 2012

Tirai 2011 berlabuh, sauh 2012 akan diangkat…



Assalamualaikum wbt.
Tempoh berehat saya kita berakhir… insyaAllah perjalanan kembali diteruskan. Salam pembuka tirai tahun baru… azam baru insyaAllah..

 Berlabuh sudah tirai 2011 semalam yang telah memberikan kita seribu satu kenangan yang mungkin tidak pernah kita jangka dan tidak akan terlupakan oleh ingatan. Satu persembahan pentas yang kita aksikan menjadi taruhan untuk kita satu masa kelak. Mungkin juga apa yang disemai pada tahun 2011 masih belum tertuai. Semak samun yang masih belum tertebas dalam benak sanubari. Denai yang makin menghimpit jalan perjuangan masih jua belum tercantas…  Ya Allah kiranya masih berbaki kekuatan aku maka Kau tingkatkanlah ia menjadi kuasa dalam diriku demi sebuah keadilan.

Banyak perkara dalam hidup 2011 yang masih jua belum ketemu jawapan. Banyak juga hal yang berlaku tanpa kita duga. Orang dekat orang jauh sama saja. Tetap perlukan satu perhatian.

Ucapkan selamat tinggal untuk tahun 2011 dan selamat datang untuk tahun 2012 dan tahun 1433 h… insyaAllah. Ada yang bakal berlaku untuk kita kutip lagi kenangan dan pengajaran… satu kesilapan beerti kita belajar satu hal. Dua kesalahan bermakna kita belajar 2 kekurangan dan tingkatkan menjadi kelebihan insyaAllah. Dia tahu apa yang kita inginkan dan perlukan. Keinginan belum mencapai jalan keperluan. Tetapi keperluan itu sentiasa mencapai tahap keinginan…

Salam tahun baru, dan semuga tabah serta sabar kepada semua yang ditimpa ujian dan permasalah. Itu satu perjalanan hidup menuju destinasi abadi…

wslm