Aku ingin ke RAUDHAH...

by - January 28, 2012

Assalamualaikum wbt.

Beberapa hari lepas, sempat baca blog mama june, nama terakhir dalam link saya... satu paparan kisah benar yang sangat menghiris rasa. sebagai seorang wanita saya juga memahami perasaannya ketika ini. Saya berharap agar mama june bersabar dan mengharungi ujian hidupnya dengan lebih bermakna dan mendekatkan diri hanya kepadaNya. Allah juga yang tahu tahap kekuatan hambaNya dalam menghadapi ujian dariNya. sesungguhnya seperti firman Allah dalam Surah Al-Baqarah; ayat 286: 

"Allah tidak membebankan hambaNya dengan bebanan yang tidak mampu di pikul oleh hambaNya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakan, dan juga menanggung dosa kejahatan apa yang diusahakannya."

Sudah tentunya mama june yang mampu menanggung hal ini, bukannya kita... InsyaAllah mama june.

Tadi, beberapa jam yang lalu, saya sempat menelek satu laman blog... blog nisa' penang. Blog yang padat dengan informasi terkini. Mata saya tertancap pada senarai deretan jawatan kosong diruangan kiri tepi blog tersebut. Lalu jari telunjuk saya menggerakkan anak panah di skrin laptop saya untuk klik.

Maka keluarlah satu blog yang saya target sebelumnya.


Satu nama yang tidak asing dalam arena remaja hari ini. Satu tempat yang sangat istimewa namun tak semua yang ingin kesana. Satu taman hiasan yang kecil tetapi menenangkan. Meskipun, jasad masih belum hinggap kesana, tetapi terasa satu kedamaian menggamit untuk menyusur ke sana satu masa kelak, insyaAllah. Ingat memberi bakti tapi masih belum terbangun. RAUDHAH (Rumah Upayadaya dan Harapan ar-Rahman). Rumah yang membantu remaja kita hari ini yang semakin hari semakin menjadi-jadi.

Saya copy satu perenggan tentang pengenalan RAUDHAH di sini.

Rumah Upayadaya dan Harapan ar-Rahman (RAUDHAH) adalah sebuah rumah transit yang mensasarkan kepada kumpulan remaja dan wanita bermasalah yang diselenggara olehPersatuan Ulama’ Malaysia cawangan Pulau Pinang (PUMPP) dan Sekretariat Dakwah Pulau Pinang. Terletak di sebuah tanah amal di Seberang Perai, Pulau Pinang, RAUDHAH diharap dapat menjadi rumah singgah (transit) kepada pelbagai lapisan masyarakat Muslim yang berhasrat mengubah nasib hidup mereka dan menjadikan Islam sebagai panduan dan jalan hidup baru. RAUDHAH yang mempunyai maksud taman cuba membawa konsep ketenangan dengan menekankan ilmu dan kerohanian sebagai faktor makhraj (مخرج) yakni jalan keluar atau jalan perubahan. Pelatih akan mengikuti program ‘uzlah (عزلة) dan tazkiyah(تزكية) yakni penyucian dan pendidikan selama 6-9 bulan di pusat ini.
Saya kira bukan mudah untuk kita mendapat kekuatan istimewa seperti insan-insan peneraju RAUDHAH. Tahniah saya ucapkan kepada warga RAUDHAH.


p/s : Raudhah memerlukan sukarelawan yang mampu meluangkan masa membanting tenaga dalam usaha meneruskan perjuangan anak-anak didik RAUDHAH.


wslm 
 'sesungguhnya aku ingin ke RAUDHAH, siapa yang bisa membawaku?'

You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!