Modul Pantas Matematik Cikgu Fadli Salleh

by - August 14, 2019

Bismillahi rahmanir rahim...
Rata-rata ibu bapa harini ini mengimpikan kejayaan anak-anak bermula dari UPSR. Betui kan? Tapi bukan semua anak dikurniakan akal yang cekap dan cerdas. Ada juga kan anak yang perlukan perhatian yang lebih, jika tidak kegagalan mungkin berlaku.
Kegagalan dalam UPSR menjejaskan peluang murid untuk memilih sekolah yang baik di peringkat menengah. Lebih merunsingkan lagi, kegagalan murid akan memurunkan motivasi mereka dan mereka anggap Matematik adalah subjek yang sukar seterusnya tidak lagi meminati subjek ini.
Akhirnya kegagalan di peringkat UPSR akan terus dibawa ke peringkat PT3, SPM dan seterusnya.

“Kenalpasti Kenapa Anak Lemah Matematik …”

Apabila diteliti punca masalah utama yang yang menyebabkan murid gagal adalah TIDAK FOKUS dan SUKAR MEMAHAMI sesuatu topik yang diajar.
Murid hadapi masalah tersebut kerana beberapa perkara seperti berikut :
➡ Kedudukan dalam kelas. Terlalu jauh dengan papan putih.
➡ Gangguan kawan-kawan semasa penerangan guru.➡ Suka berkhayal.➡ Suara guru tidak cukup kuat dan tunjuk ajar terlalu cepat.➡ Pengajaran guru tidak menarik bagi murid tersebut.➡ Masa belajar yang singkat. Tak sempat murid nak faham masa dah habis.
Dan selalunya, mereka yang gagal menguasai matematik adalah kerana tidak dapat menguasai 3 topik penting  yang diajar sejak darjah empat. Dan 3 topik penting ini adalah:
PECAHAN, PERPULUHAN DAN PERATUS
3 Topik ini adalah kunci sebenar kepada lulus gagal anak anda dalam peperiksaan yang bakal mereka hadapi tidak lama lagi.

“Rupanya Ini Sebab Kenapa Anak Tak Dapat Skor”

Saya amat aktif di media sosial. Ramai yang bertanya kepada saya bagaimana nak jadikan anak mereka pandai Matematik.
Ramai juga yang PM saya mengadu anak mereka menghadapi kesukaran menjawab soalan. Sampai penuh inbox saya. 
Nah, di sini saya suka nak kongsikan benda yang baik dengan anda semua terutama para guru dan ibu bapa yang inginkan kejayaan anak-anak.
Peperiksaan UPSR, semakin hampir. Pekara yang paling menggembirakan buat seorang ibubapa adalah melihat wajah anak yang seronok menerima keputusan peperiksaan yang cemerlang. 
Jangan judikan masa depan anak. Anak ini bagaikan kain kanvas putih. Kita yang menentukan corak pada kain tersebut. Kita jugalah membantu membentuk masa depannya. 

Macam mana nak dapatkan? Klik SINI
******************************************************************************************************
p/s : jangan berkira sangat dengan pendidikan untuk anak-anak.
sekadar perkongsian dari insan biasa, jumpa lagi.

You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!