kesakitan satu ujian!

by - July 01, 2011

Assalamualaikum wbt… 

Hari ini ada dua kesedihan yang datang dari insan sekeliling yang aku kasihi. Kesedihan yang memberikan titisan mutiara buat pipi-pipi insan yang merasainya. Aku faham dan aku cuba mengerti kesedihan yang kalian alami… ini satu musibah dan ini juga satu ujian kepada jiwa-jiwa yang Allah yakin mampu tanganinya dan tetap bertahan menghadapinya. Untuk hati ini, hanya doa yang mampu aku kirimkan. Kesetiaan si telinga member perhatian kepada curhat kalian ini paling tidak dapat mengurangkan beban yang tertanggung. InsyaAllah, pasti ada jalannya.

Satu keyakinan juga bahawa setiap yang diuji itu pasti ada hikmahnya. Allah ingin kita lebih dekat dengannya supaya kita sentiasa bersyukur dengan apa yang telah dikurniakan. Allah mahu kita memohon hanya kepadaNya bukan kepada yang selainNya. Allah rindukan rayuan dan ingin tunaikan permintaan kita. InsyaAllah, semuanya akan kembali kepada keadaan asalnya.

Bayangkanlah, hati wanita mana yang tidak luluh melihat sebujur kaku jasad si anak. Sedang terlantar di hamparan putih berkaki empat dalam ruangan yang sangat mengharukan jiwa. Jika difikirkan apalah dosa si anak yang sekecil itu untuk merasai keperitan yang tak tertanggung itu. Namun itulah hakikat kehidupan, datangnya tidak berbau perginya tidak berbunyi. 

Tidak mungkin aku mampu untuk meringankan bebananmu, Tapi aku akan cuba memberikan yang terbaik. Doa dan takziah mungkin diperlukan dari insan-insan yang terdekat. 

Untuk anak saudaraku yang kini di P ICU penang, maklong sayangkan kamu. Ya Allah kuatkan semangat si kecil ini. Jauh lagi perjalanannya Ya Allah, bagaimana harus dia bertarung dengan buah pinggang dan peparunya yang tidak sekuat dulu… cekalkanlah hati kedua ibu bapanya.

Untuk sahabat yang sedekat detak jantungku, aku mendoakan semuga perjalanan kandunganmu selancar denyutan nadiku. InsyaAllah.

- Untuk semua, insyaAllah ada satu hikmah besar sebalik ujian ini, keyakinan ini bakal membina bait-bait iman untuk kalian -

Wslm

You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!