Search This Blog

Friday, November 19, 2010

khusus buat tatapan semua bakal guru!

ASSALAMUALAIKUM WBT...
khusus ditujukan kepada semua yang bakal bergelar guru, khususnya graduan UPSI 06-10.... Selamat menempuhi alam kerjaya yang tersangatlah mencabar kelak. Ada yang dapat posting sekolah harian biasa, berasrama penuh, teknik, politeknik, sekolah cina, tamil, methodist, katholic dan sebagainya. Namun erti kata menjadi guru itu bukanlah semudah yang disangka... ha, ramai yang ingat jadi guru hanya mengajar ajer...tidak sebenarnya....

Tidak mudah menjadi guru yang baik, dikagumi dan dihormati oleh anak didik, masyarakat sekitar dan rakan seprofesyen. Ada beberapa hal yang perlu dilakukan oleh seorang guru untuk mendapat pengakuan sebagai guru yang baik dan berhasil.

Pertama. Berusahalah tampil di muka kelas dengan prima. Kuasai betul ilmu pelajaran yang akan diberikan kepada pelajar. Jika perlu, ketika berbicara di muka kelas tidak membuka catatan atau buku pegangan sama sekali. Berbicaralah yang jelas dan lancar sehingga terkesan di hati pelajar bahawa kita benar-benar tahu segala permasalahan dari materi yang disampaikan.

Kedua. Berlakulah bijaksana. Sedarilah bahawa pelajar yang kita ajar, memiliki tingkat kepandaian yang berbeza-beza.
Ada yang cepat mengerti, ada yang sedang, ada yang lambat dan ada yang sangat lambat bahkan ada yang sulit untuk dimengerti. Jika kita memiliki kesedaran ini, maka sudah boleh dipastikan kita akan memiliki kesabaran yang tinggi untuk menampung pertanyaan-pertanyaan dari anak didik kita. Carilah cara sederhana untuk menjelaskan pada pelajar yang memiliki tingkat kemampuan rendah dengan contoh-contoh sederhana yang sering dijumpai dalam kehidupan sehari-hari walaupun mungkin contoh-contoh itu agak konyol.


Ketiga. Berusahalah selalu ceria di depan kelas. Jangan membawa persoalan-persoalan yang tidak menyenangkan dari rumah atau dari tempat lain ke dalam kelas sewaktu kita mulai dan sedang mengajar.

Keempat. Kendalikan emosi. Jangan mudah marah di kelas dan jangan mudah tersinggung kerana perilaku pelajar. Ingat siswa yang kita ajar adalah remaja yang masih sangat rapuh emosinya. Pelajar yang kita ajar berasal dari daerah dan budaya yang mungkin berbeza satu dengan yang lainnya dan berbeza dengan kebiasaan kita, apalagi mungkin pendidikan di rumah dari orang tuanya memang kurang sesuai dengan tata cara dan kebiasaan kita. Marah di kelas akan membuat suasana menjadi tidak enak, pelajar menjadi tegang. Hal ini akan berpengaruh pada daya fikir pelajar untuk menerima butir pelajaran yang kita berikan.

Kelima. Berusaha menjawab setiap pertanyaan yang diajukan pelajar Jangan memarahi pelajar yang yang terlalu sering bertanya. Berusaha menjawab setiap pertanyaan yang diajukan pelajar dengan baik. Jika suatu saat ada pertanyaan dari pelajar yang tidak siap dijawab, berlakulah jujur. Berjanjilah untuk dapat menjawabnya dengan benar pada kesempatan lain sementara kita berusaha mencari jawaban tersebut. Janganlah merasa malu kerana hal ini. Ingat sebagai manusia kita mempunyai keterbatasan. Tapi usahakan hal seperti ini jangan terlalu sering terjadi. Untuk menghindari kejadian seperti ini, berusahalah untuk banyak membaca dan belajar lagi. Jangan bosan belajar. Janganlah menutupi kelemahan kita dengan cara marah-marah bila ada anak yang bertanya sehingga menjadikan anak tidak berani bertanya lagi. Jika pelajar sudah tidak berani bertanya, jangan harap pendidikan/pengajaran kita akan berhasil.


Keenam. Memiliki rasa malu dan rasa takut. Untuk menjadi guru yang baik, maka seorang guru harus memiliki sifat ini. Dalam hal ini yang dimaksud rasa malu adalah malu untuk melakukan perbuatan salah, sementara rasa takut adalah takut dari akibat perbuatan salah yang kita lakukan. Dengan memiliki kedua sifat ini maka setiap perbuatan yang akan kita lakukan akan lebih mudah kita kendalikan dan dipertimbangkan kembali apakah akan terus dilakukan atau tidak.

Ketujuh. Harus dapat menerima hidup ini sebagai mana adanya. Di negeri ini banyak semboyan-semboyan mengagungkan profesi guru tapi kenyataannya negeri ini belum mampu/mau menyejahterakan kehidupan guru. Kita harus menerima kenyataan ini, jangan membandingkan penghasilan dari jerih payah kita dengan penghasilan orang lain/pegawai dari institusi lain. Berusaha untuk hidup sederhana dan jika masih belum mencukupi berusaha mencari sambilan lain yang halal, yang tidak merugikan orang lain dan tidak merugikan diri sendiri.


Kelapan. Tidak sombong.Tidak menyombongkan diri di hadapan pelajar/jangan membanggakan diri sendiri, baik ketika sedang mengajar ataupun berada di lingkungan lain. Jangan mencemohkan pelajar yang tidak pandai di kelas dan jangan mempermalukan pelajar (yang salah sekalipun) di khalayak ramai. Namun pangillah pelajar yang bersalah dan bicaralah dengan baik-baik, tidak berbicara dan berlaku kasar padanya.

Kesembilan. Berlakulah adil. Berusahalah berlaku adil dalam memberi penilaian kepada siswa. Jangan membeza-bezakan pelajar yang pandai/mampu dan pelajar yang kurang pandai/kurang mampu serta tidak memuji secara berlebihan terhadap pelajar yang pandai di hadapan pelajar yang kurang pandai.
Kesepuluh. Mungkin ciri ini adalah yang terakhir saya letakkan kerana, saya menambah ini dengan sendiri. Hal ini kerana ciri ini sangat penting buat kita guru ISLAM. Guru perlu ada agama... dalam erti kata lain, mengamalkan ajaran ISLAM yang sebenar. Memiliki sifat SABAR dalam mengajar itu adalah tindak balas kepada hasil amalan ajaran ISLAM sebenar. InsyaAllah!


Segalanya pasti berbuahkan hasil sekiranya apa yang disemai dibaja dengan sebaik-baik baja, dan diracun dengan sehebat-hebat racun untuk mendapatkan tuaian yang terbagus!

Alhamdulillah, buat renungan bersama....
sumber :
http://zainurie.wordpress.com/2007/05/02/bagaimana-menjadi-guru-yang-baik-profesional/

wallahualam, wslm

No comments:

Post a Comment