Salam tautan ukhuwah.

by - May 11, 2010


Alhamdulillah, hampir selesai praktikum di SMK Sultan Abdullah Chenderong Balai. Semuanya berjalan dengan baik sekali, walau pun mungkin terdapat sedikit masalah biasa bagi yang akan mengalami perpisahan pasti ada yang merasai kesedihan tersebut. Bukan ini yang ingin dibicarakan.

Sepanjang 4 bulan bergelar guru praktikum, Allah banyak mengajar saya erti sebuah kesabaran yang sebenar. Ya… mungkin saya tak pernah betul-betul faham dengan erti sabar satu saat dulu. Allah mengingatkan saya bahawa sabar itulah yang terbaik malah terhebat jua. Bila saya lupa, Allah sedarkan saya. Allah bangunkan saya dari pembaringan untuk saya membuka langkah seawal pagi. Subhanallah. Saya makin ngerti apa itu sabar yang sebenarnya. Alhamdulillah ya robb.

Saling merasai perasaan seorang guru dan pelajar itulah perkara pertama malah asas bagi sebuah kecemerlangan dunia dan akhirat. Pelajar faham apa maunya guru, guru juga faham apa maunya pelajar itu dan sama-sama saling memberi dan menerima, penerapan nilai ‘what you give, you get back’ saya cuba tekankan kepada pelajar saya yang masih mentah untuk mengenal mengapa perlu belajar itu, belajar ini.

Khoirul Annuar… Sinaran itu akan menerangi.

Sangat tidak praktikal sebenarnya teori yang pernah saya pelajari di UPSI dulu jika hendak diterapkan dalam sesi P&P. Bagaimana sesetengah teori tidak dapat dipraktikkan dalam P&P. Teori seperti problem based learning, boleh dikatakan sesuai namun bukanlah untuk semua tajuk dan juga sangat kurang boleh dipraktikkan kepada pelajar kelas pertengahan dan bawah. Begitu juga dengan teori konstruktivisme amat kurang sesuai untuk diajari bagi kelas pertengahan dan bawah. Pun begitu teori ini hanya sesuai diajarkan kepada sesetengah tajuk sahaja seperti persamaan linear dan sebagainya.

Mengajar memang semudah ABC, apa lagi bagi guru dari UPSI kelas pertama. Namun sejauh mana penekanan kepentingan ilmu dan penerapan nilai akhlak mulia serta dakwah islam itu disampaikan kepada pelajar? Itulah yang lebih perlu diutamakan. Mengajar tentulah tidak sama dengan mendidik. Guru tentulah tak sama dengan ibu bapa. Bukan mengatakan bahawa ibu bapa sahaja perlu mendidik, tetapi seorang guru perlu ada pakej ibu, bapa & guru (PIBG). Barulah guru itu dijamin guru cemerlang. Kalau setakat mengajar pelajar kelas terkehadapan, bijak main soalan dengan pelajar, pakar dalam menyediakan soalan-soalan peperiksaan sahaja, jangan bermimpi mahukan title guru cemerlang di mata murobbi. Jauh panggang dari api.

Kesungguhan dan ketegasan itu perlu dalam mengajar dan mendidik jiwa pelajar terutama pelajar SMK yang masih muda dan rapuh. Cemerlang akhlak dan cemerlang akademik, cemerlang dunniawi dan ukhrawi harus beriringan, namun bukanlah beriringan itu beerti seimbang ye…. No, no, no… beiringan itu beerti cukup rasanya.apa yang perlu lebih dilebihkan dan apa yang perlu kurang wajar dikurangkan. Dunia sekarang ni pelik sedikit kerana menekankan keseimbangan yakni, bila ma’ruf naik, maka mungkar pun beriringan. Inilah yang silapnya orang melayu, apalagi Islam.

Satu kesyukuran, 2 hari lepas saya mendapat berita seorang sahabat berbangsa cina sabah, telah sebulan menganuti Islam, Subhanallah. Selamat datang saya ucapkan kepadanya. Semuga Allah memberi kekuatan dan ketenangan dalam meneruskan bahtera hidup sebagai saudara baru Islam. Istimewa ucapan ini dari semua sahabat UPSI untuk anda Eng King Kwong! Semuga Istiqamah hendaknya. Sama-samalah kita membantunya. InsyaAllah!

Wallahualam.

Berkata untuk mengkritik,
Mengkritik untuk mengerti,
Mengerti untuk menyelami,
Menyelami untuk membaiki.
Ya.. baiki sebuah keadaan runcing ini.

Wslm

10.50 p.m – 10 Mei 2010 (Perumahan Awam I, chenderong Balai)

You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!