Tanda-tanda Malam Lailatul Qadar

by - May 21, 2018



Bismillahir rahmanir rahim...

Alhamdulillah, harini dah masuk hari ke 6 kita menyambut Ramadhan yang mulia. Syukur kerana masih diberi kesempatan waktu untuk beribadah dan mengutip pahala. Nikmat sihat yang tidak dapat dibeli. Terima Kasih Allah.

Dalam bulan Ramadhan ini, terdapat satu malam yang sangat dinanti-nanti. Saya percaya semua daripada kita mesti dah boleh teka kan malam apakah itu? Ia, betul malam Lailatul Qadr. Mesti kita pun tercari-cari bila agaknya malam Lailatul Qadr ini akan terjadi. Ada sebab mengapa Allah menyembunyikan bila berlakunya ia. Tetapi kita masih boleh menjejakinya dengan mengenal pasti beberapa tanda-tanda bila berlakunya Lailatul Qadr. Meh kita semak. Manalah tahu, kita bertuah pada tahun ini kan. InsyaAllah.

Tanda-Tanda Malam Lailatul Qadar
Diantara kita mungkin pernah mendengar tanda-tanda malam lailatul qadar yang telah tersebar di masyarakat luas. Sebahagian kaum muslimin memiliki beragam khurafat dan keyakinan bathil tentang tanda-tanda lailatul qadar, diantaranya: pohon sujud, bangunan-bangunan tidur, air tawar berubah masin, anjing-anjing tidak menyalak, dan beberapa tanda yang jelas batil dan rosak.
Maka dalam masalah ini keyakinan tersebut tidak boleh diyakini kecuali berdasarkan atas dalil, sedangkan tanda-tanda di atas sudah jelas kebatilannya kerana tidak adanya dalil baik dari al-Quran ataupun hadis yang menjelaskannya. Maka bagaimanakah tanda-tanda yang sebenar berkenaan dengan malam yang mulia ini ?
Nabi sollallahu’alaihi wa sallam pernah menggambarkan kita di beberapa sabda beliau tentang tanda-tandanya, iaitu:
1. Udara dan suasana pagi yang tenang
Ibnu Abbas radliyallahu’anhu berkata: Rasulullah sollahu’alaihi wa sallam bersabda:
“Lailatul qadar adalah malam tenteram dan tenang, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, esok paginya sang suria terbit dengan sinar lemah berwarna merah” (Hadist hasan)
2. Cahaya mentari lemah, cerah tak bersinar kuat keesokannya
Dari Ubay bin Ka’ab radliyallahu’anhu, bahwasanya Rasulullah sollahu’alaihi wa sallam bersabda:
“Keesokan hari malam lailatul qadar matahari terbit hingga tinggi tanpa sinar terang” (HR Muslim)
3. Terkadang terbawa dalam mimpi
Seperti yang terkadang dialami oleh sebahagian sahabat Nabi radliyallahu’anhum
4. Bulan nampak separuh bulatan
Abu Hurairah radliyallahu’anhu pernah berkata: Kami pernah berbincang tentang lailatul qadar di sisi Rasulullah solallahu’alaihi wa sallam, beliau berkata,
“Siapakah dari kalian yang masih ingat tatkala bulan muncul, yang berukuran separuh nampak.”(HR. Muslim)
5. Malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang .
Sebagaimana sebuah hadit, dari Watsilah bin al-Asqo’ dari Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam:
“Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi syaitan)” (HR. at-Thobroni dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)
6. Orang yang beribadah pada malam tersebut merasakan lazatnya ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Rabb-nya tidak seperti malam-malam lainnya.
Subhanallah, berdoalah semuga kita dapat merasai keberkatan Lailatul Qadr ini.
sekadar itu perkongsian untuk kali ini, jumpa lagi!
kredit to :  http://cahayapurnama.com/fadhilat-malam-lailatul-qadar-kelebihan-dan-tanda-tandanya/

You May Also Like

0 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!