~Mencuba jadi Guru Prihatin~

by - March 13, 2013

Assalamualaikum wbt...

Dua tiga hari ini cuaca agak panas, melayani kerenah pelajar yang terkadang buat hati ini panas menjadi-jadi... Ya Allah berikanlah aku kesabaran yang tinggi dalam menangani keadaan pelajar yang semakin membimbangkan. Aku kasihan kan mereka dengan cara hidup yang mereka lalui,... Ya, mungkin bukan ini yang mereka pinta, tapi ini yang terpaksa mereka hadapi.



Kepada dirimu yang ku gelar pelajarku,
Aku bukan sengaja untuk marah padamu,
Aku juga bukan sengaja mencari salahmu,
Aku sekadar ingin mengingatkanmu,
Aku sekadar ingin membantumu,
Kalian yang semakin jauh dengan agama,
Bila ditanya solat,
Pastinya liat
tak cukup tak tepat....

Ya Allah bantulah anak-anak didikku ini,
Jangan biarkan mereka terus hanyut,
Jauhkan mereka dengan rokok
Jauhkan mereka dengan GAM
Jauhkan mereka dengan najis dadah,

Hampir 3 tahun aku di sini,
bukanlah satu masa yang singkat untuk mengenal mereka,
Sayangilah dirimu sendiri,
Jangan biarkan syaitan menguasaimu,
Bila kalian merasa diri kalian tidak sempurna,
tidak ada ayah,
tidak ada ibu,
atau berpisah dengan mereka,
ingatlah, bahawa ....

Rasulullah, Nabi teragung kita juga tidak punya sesiapa untuk teruskan kehidupan....
Semuanya dilalui sendiri...
Ayuh anak-anak didikku,
Jadikanlah Rasulullah itu pembakar semangatmu,
untuk meneruskan kehidupan yang penuh ranjau ini...

Aku tahu dirimu tak kuat,
aku tahu dirimu terikut,
aku sedar dirimu mudah dipedaya,
tapi ...

aku mahu kalian bangun,
aku mahu kalian celik,
aku mahu kalian ubah hala tuju hidup kalian,
kepada laluan yang lebih baik...

sebab,
aku mahu melihat kalian berjaya dunia dan akhirat

~Kesabaran seorang guru pasti diberi balasan yang setimpal insyaAllah~

terima kasih kepada semua guru yang pernah mendidik diriku ini, daripada manusia yang sangat jahil kepada manusia yang lebih baik dari sebelumnya... aku rindukan zaman persekolahan ku... rindu dengan semua guru dan teman....


aku mencuba jadi guru yang prihatin... MAMPUKAH???

wallahu'alam, wslm

You May Also Like

2 comments

Selamat Berkomen. Silakan komen yang membina ya!